Keberkesanan Kursus Pembelajaran Sepanjang Hayat Dengan Pekebun Kecil Risda
Abstract
Pembelajaran sepanjang hayat (PSH) merupakan usaha kerajaan dalam implementasikan pembelajaran berterusan yang menjurus kepada peningkatan kemahiran di kalangan penduduk Malaysia. Sejajar dengan permintaan, PSH Kolej Komuniti Bera telah menawarkan pelbagai kursus kemahiran kepada komuniti setempat khususnya kepada pekebun kecil anjuran Risda. Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan program kursus pendek yang telah dijalankan kepada pekebun kecil Risda pada tahun 2017. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan peserta daripada pekebun kecil Risda yang telah mengikuti pelbagai kursus pendek bersama Kolej Komuniti Bera. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dengan menggunakan instrumen borang soal selidik di mana item-item instrumen diuji kebolehpercayaan (Cronbach’s Alpha) terlebih dahulu. Data kajian akan dianalisis untuk min, frekuensi, sisihan piawai dan Ujian t menggunakan SPSS. Dapatan kajian ini akan digunakan untuk merangka modul kursus pembelajaran sepanjang hayat yang lebih efektif dan berimpak tinggi untuk komuniti setempat khususnya agensi luar bagi mencapai objektif program pembelajaran sepanjang hayat.